כתבה: רינה נקונצ'ני, בעברה רכזת ההכשרות של הפורום לחברה האזרחית ועורכת תוכן וכמנהלת תחום עיבוד תמונות בעיתון ובאתר מקור ראשון. כיום עורכת תוכן ב'מתכנה'.
רישום העמותה נעשה באופן מקוון בלבד, בכתובת זו: https://www.gov.il/he/service/association_registration
בעמוד זה יש לבחור את סוג התאגיד המתאים ולהמשיך בהתאם להוראות.
שימו לב: בעמוד זה תוכלו למצוא קבצים להורדה שייתכן ויהיו רלוונטים עבורכם.
במקרה של בחירת האפשרות עמותה יש לבחור באחת משתי האפשרויות הבאות:
בבחירה באפשרות עמותה חדשה (כללי) תוכלו להיכנס למערכת ולהתקדם לשלב הבא כפי שמופיע בתמונה למטה.
שימו לב: ניתן להיכנס למערכת ההרשמה באמצעות דפדפן כרום בלבד.
בבחירה באפשרות עמותה חדשה מסוג בית כנסת/ הצלת חיים/ מינהל קהילתי/אגודה עותמאנית תתבקשו לבחור את הסוג המתאים.
בבחירת אחת מהאפשרויות הראשונות – רישום אגודה עותמאנית כעמותה או עמותת בית כנסת – תקבלו הסבר קצר על כל אחת מהן, מה שיקל על בחירת האפשרות הנכונה, ותוכלו להיכנס למערכת ולהתקדם לשלב הבא.
בבחירת אחת משתי האפשרויות הנוספות – עמותה להצלת חיים או עמותת מינהל קהילתי (מלבד ירושלים) – תוכלו להיכנס למערכת ולהתקדם לשלב הבא.
במקרה של בחירת האפשרות חברה לתועלת הציבור יש לבחור באחת משתי האפשרויות הבאות:
בבחירה באפשרות רישום חברה לתועלת הציבור חדשה תוכלו להיכנס למערכת ולהתקדם לשלב הבא.
בבחירה באפשרות הפיכת חברה קיימת לחברה לתועלת הציבור יש להגיש את המסמכים הבאים כשהם מקוריים או נאמנים למקור בחתימת עורכי דין ובחתימת רשם החברות:
יודגש כי במקרה זה, משך זמן הטיפול בבקשה יתקצר משמעותית ויעמוד על 21 ימים.
לאחר סיום השלב ההתחלתי והכניסה למערכת תועברו לעמוד הבא, בו יש ללחוץ על כפתור להגשת הבקשה:
במסך הבא תתבקשו להיכנס באמצעות מערכת ההזדהות הלאומית. אם אין ברשותכם שם משתמש וסיסמה תוכלו להירשם למערכת.
שימו לב: יש אפשרויות נוספות בהן ניתן להזדהות על מנת להיכנס.
בשלב אימות הפרטים הנוסף והאחרון תתבקשו להכניס קוד שיתקבל לטלפון הנייד שלכם. שימו לב שהפרטים שהזנתם במערכת נכונים וכי הטלפון בהישג יד.
אחרי אישור הכניסה למערכת יופיע המסך הבא, בו תבחרו באפשרות עמותות.
ובמסך שאחריו יש לבחור באפשרות רישום עמותה.
שם מבוקש לעמותה: יש לתת שלוש אפשרויות בעברית. ניתן לצרף גם אפשרות באנגלית אך אין חובה.
שימו לב להערות הנוגעות לבחירת השמות.
יש להכניס את פרטי המייסדים (לפחות שניים): שם מלא, ת״ז וכתובת. ניתן להכניס גם פרטי התקשרות דוגמת כתובת מייל וטלפון.
ניתן למנות עורך דין או רואה חשבון שיורשו לדווח מידע נדרש בשם העמותה. שלב זה אינו חובה ולא יהווה חסם למעבר לשלב הבא.
בשלב זה תתבקשו להזין את מען העמותה הרשום ואת הכתובת למשלוח דואר ולצרף אישור שימוש בה. כמו כן יש להזין שני מענים דיגיטליים: הראשון – כתובת מייל, השני – כתובת מייל נוספת או מספר טלפון נייד.
יש לבחור את תחום העיסוק העיקרי של העמותה המתוכננת ואת תת־העיסוק שלה, ולסמן את האפשרות המתאימה בכל אחד מהסעיפים שמתחת.
אם העמותה נרשמת בעקבות אגודה עותמאנית יש להכניס את מספר האגודה ואת תאריך הקמתה. אם מספר האגודה לא קיים יש לצרף מסמך המכיל את כל פרטיה.
אם פעילות העמותה המוקמת, כולה או חלקה, תנוהל במסגרת עמותה או תאגיד אחרים, בין אם רשומים כעת או היו רשומים בעבר, תתבקשו להזין את פרטי התאגיד/העמותה המקושרים.
בשלב זה תתבקשו גם לצרף מלל חופשי המסביר את פרטי ומטרות העמותה החדשה.
את תקנון העמותה תוכלו לבחור מתוך חמש אפשרויות:
בבחירה בתקנון מיוחד יש לצרף את התקנון הרצוי ולאשר את ההצהרה בדבר תקינותו.
כל עוד אין לכם צורך בתקנון בתי כנסת או בתקנון מתנס, מומלץ לבחור בתקנון מצוי או בתקנון מצוי עם שינויים, מכיוון שזה יקצר משמעותית את זמן אישור הבקשה.
בשלב זה יש לצרף את כלל המסמכים, אם הם נדרשים, בהתאם לפרטים אותם מילאתם בשלב הזנת הנתונים
כאן יש למלא את פרטי ההתקשרות של מגיש הבקשה. כתובת המייל היא שדה החובה היחיד, אך מומלץ למלא גם פרטים נוספים.
זהו שלב אחד לפני הסוף. כאן תתבקשו להוריד את הטופס – אם חסרים פרטים לא תוכלו להוריד את הטופס והמערכת תעדכן מה צריך להשלים. לאחר הורדת הטופס יש להדפיס אותו, לחתום עליו, להעלות אותו חזרה ולאשר כי כל הפרטים נכונים.
שימו לב: אם יש צורך בתיקונים או שינויים זו ההזדמנות האחרונה לעשות זאת.
לאחר העלאת הבקשה תועברו לשלב תשלום האגרה עבור הקמת העמותה, לאחריו יושלם ההליך ובקשתכם תועבר לעיון רשם העמותות. זמן הטיפול נע בין 8 ימים עבור עמותות שבחרו בתקנון מצוי ועד 21 ימים עבור עמותות שבחרו בתקנון מיוחד.
אם הבקשה תאושר תקבלו מייל המודיע על כך. אם יהיה צורך בתיקונים, הסברים והבהרות תקבלו מייל מטעם רשם העמותות המבקש מכם למלא את החסר בפרק זמן מסוים. לאחר שתמציאו לידיו את שביקש יתקבל האישור המיוחל.
בהצלחה ומזל טוב על הקמת העמותה!