המדריך מבוסס על סיכום הדברים שעלו במפגש #חלון_לעולם עם המחלקה לדיפלומטיה אזרחית במשרד החוץ, ובהובלתו של יעקב קידר, לשעבר שגריר ישראל בשוויץ ובקניה, המפקח הכללי על שירות החוץ ומ״מ סמנכ״ל מזרח תיכון.
ערך: משה גרוס
אחת הזירות הקשות והמשמעותיות ביותר של המלחמה הנוכחית היא זירת ההסברה. אין צורך להכביר במילים לגבי חשיבותה של זירה זו למעמדה הבינלאומי של ישראל וליכולתה להמשיך למגר את אויביה ללא הפרעה מצד מדינות העולם. זירה זו קשה באופן מיוחד משום שבניגוד לזירת המלחמה הפיזית, בה נהנה צה”ל מיתרון אדיר על אויביו, בזירת ההסברה ישראל נמצאת בעמדת נחיתות לעומת מכונת תעמולה אדירה הנתמכת על ידי עשרות מיליוני שונאיה ברחבי העולם. הבדל נוסף בזירה זו הוא שכל אדם, מכל מקום בעולם יכול לקחת בה חלק, בלי לצאת מהבית. מדריך זה נועד לתת לכם את הכלים להתחיל או לייעל את תרומתכם למאמץ ההסברה הלאומי.
הפלטפורמות בהן ניתן לתמוך במאמץ ההסברה הן בראש ובראשונה הרשתות החברתיות – פייסבוק, אינסטגרם וטוויטר, אך גם כל אתר המאפשר לפרסם בו תוכן שיגיע לעיני גולשים ברחבי העולם, דוגמת לינקדין, ויקיפדיה וכד’, הוא רלוונטי.
כדי לבחור את הפלטפורמה האידיאלית בשבילכם, נסו לחשוב מה היתרון היחסי שלכם, כבני אדם פרטיים או כארגונים, וממנו לגזור את הבחירה. למשל, אם אתם אקדמאיים היתרון שלכם יהיה בכתיבת מאמרים, ואם אתם צעירים שחזקים ברשתות החברתיות היתרון שלכם יהיה מונח שם.
מכיוון שמדובר במאמץ הסברה בינלאומי ניתן לכלול בקהל היעד את כל תושבי העולם, אולם כדי שהפרסום יהיה אפקטיבי כדאי לבחור קהלי יעד מוגדרים ולהתאים להם את המסר.
בבחירת קהל היעד כדאי למצוא קהל אליו יש לכם קרבה או גישה מיוחדת, וכאן נכנס יתרונם היחסי של ארגוני החברה האזרחית והאנשים הפרטיים על פני גורמים רשמיים. אם אתם דוברי שפות שונות, חברים במועדוני ספורט בינלאומיים או שיש לכם חברים מטיולים או מלימודים בחו”ל – נצלו את היתרון והקרבה הייחודיים שלכם והשתמשו בהם במאמץ ההסברה.
שימו לב: ככל שקהל היעד מצומצם יותר ובעל השפעה גדולה יותר, כגון ידוענים ומשפיענים למיניהם, המאמץ יהיה יותר אפקטיבי.
המסר הוא לב העניין ולכן חשוב שיועבר בצורה נכונה ומדויקת. הנה כמה כללי אצבע לטיובם:
אם ברצונכם לשתף חומרי הסברה איכותיים, ישנם חומרים רבים שנמצאים בדפי הרשתות החברתיות של משרד החוץ ואותם ניתן לשתף. קישורים לדפים אלו מצורפים בתחתית המסמך.
כמו כן ישנן קבוצות ווטסאפ של משרד החוץ אליהן ניתן להצטרף ולקבל חומרי הסברה והכוונות.
כמו כן ניתן לשתף תכנים מדפים של אנשי הסברה פרטיים כמו יוסף חדאד, נת’ניאל בוזוליץ’ והארגון Stand With Us .
חשוב מאוד: לא לשתף דברים לפני שווידאתם שהם אמינים ועכשוויים! ניתן לפנות למשרד החוץ על מנת לוודא אמינות של חומרי הסברה.
במלחמת ההסברה אין מטרה סופית או תמונת ניצחון ברורה, זהו מאמץ אינסופי. אומנם ניתן לבחון הצלחה מסוימת לפי כמות חשיפה או בשימת לב לשינוי השיח ובתמיכה של גורמים שונים בישראל, אך אין זה אומר שהמערכה מסתיימת. זהו שדה קרב שבו הניצחון לא מובטח, ויש חשיבות לכל גורם ולכל אדם שייתנו כתף. פרסום פוסט או נתינת לייק אינם מרגישים כמו פעולות הרואיות במיוחד אך יש להן השפעה, ועלינו לזכור כל הזמן שזהו שדה קרב חשוב מאין כמותו, וכל תמיכה ופעולה מצטרפות יחד למאמץ הלאומי.