המדריך מבוסס על סיכום הרצאתו של רעי דישון מייסד/שותף של CommAgain, ארגון תשתית לקהילות וקהילתיות ופורום עמיתים למובילי קהילות יוצרות שינוי, עמית של קהילת ROI מיסודה של קרן שוסטרמן, וחבר פעיל בעמותת מידברן.
ערך: ישי ריבלין
ארגונים רבים רוצים לבנות את הקהילה שלהם, אבל פשוט לא יודעים איך. הם מבינים את החשיבות בכך שתהיה להם קהילה חזקה, שתהדהד את הקול שלהם בעולם, תתמוך בהם ותפיץ את המסר שלהם הלאה. אבל בניה של קהילה כזו היא דבר מורכב.
קודם כל, כדי להבין איך בונים קהילה חשוב להבין איך השתנה העולם בעשורים האחרונים.
אחד מהמושגים הנדרשים לשם כך הוא המושג – Hyper Connectivity, שמשמעותו – היפר חיבוריות. עולם שכולו מחובר בצורה אדירה. הכל מחובר להכל. כולנו מחוברים לאינטרנט, כל מוצר שאנחנו רוכשים מחובר לרשת, פריטי לבוש שלנו מתחילים להיות מחוברים, כולנו זמינים ונגישים כל הזמן.
החיבוריות הזו שינתה את העולם. אם בעבר בשביל לפתוח עסק הייתה צריך להקים מפעל, להשקיע הון, ולהצמיח את העסק לאט לאט, היום כל אחד יכול לפתוח עסק מהבית עם השקעה נמוכה, ולהפוך אותו לסטארט אפ שישנה את העולם. דוגמה טובה לכך היא חברת Airbnb, שקמה בשנת 2008, ודרכה יכול כל אזרח להשכיר חלק מהדירה שלו לאורחים תמורת סכום מסוים. תוך פחות מעשר שנים הצליחה החברה להרוויח יותר מרשת הילטון, שפועלת מאז 1919, ולשנות לגמרי את הצורה בה אנו חושבים על מלונאות ואירוח.
בעולם כפי שהוא היום, כל אחד יכול לעבוד מהבית, מתי שירצה, איך שירצה. אנחנו כבר לא חושבים על עבודה כמשהו בו מתקדמים לאט לאט, אלא בונים את סולם הקידום שלנו בצורה אחרת, כולל מעבר מהיר יותר בין עבודות. אנו מחפשים משמעות בכל מה שאנו עושים, ורוצים להיות שותפים בקבלת החלטות במקום בו אנו נמצאים. זהו עולם שמדבר יותר ויותר על אקוסיסטם (מערכת) מאשר על אגו, מה שאומר שהכל פחות ריכוזי ויותר רישתי ושיתופי.
את כל השינויים הללו אפשר לסכם בשלוש נקודות עיקריות:
מה המשמעות של כל זה עבורנו, כארגון וכיזמים אזרחיים?
זה אומר שאנחנו כבר לא יכולים להסתכל על הקהילה שלנו כחבורה של מתנדבים אותה אנחנו צריכים להפעיל, או כקבוצת אנשים ממנה אנחנו מנסים לגייס תרומות. בשביל שאנשים ירצו להיות חלק מהקהילה שלנו, הם צריכים לקבל מאיתנו את היחס אותם הם רגילים לקבל – בהתאם להתפתחויות שתוארו לעיל בעולם. זה אומר שחייב להיות אלמנט של דיאלוג מתמיד בשיח עם הקהילה, ואי אפשר לצפות שרק מונולוג ישמור את הקהילה. זה אומר שאנשים רוצים להיות שותפים אמיתיים, ולא רק לקבל הנחיות. זה אומר שאנשים רוצים להרגיש חלק ממשהו חשוב וגדול.
אז אחרי שהבנו איך השתנה העולם, נשאל את השאלה החשובה – אלו אלמנטים בונים קהילה חזקה?
כפי שראינו, ישנם אלמנטים רבים עליהם מתבססת קהילה, ושקיומם מלמד על חוזקה שלה.
לאחר שראינו מהם האלמנטים הללו, עולה השאלה: איך נגרום לאנשים לרצות להיות חלק מהקהילה שלנו? ישנם חמישה מאפיינים אותם מחפשים אנשים, ובמיוחד כשהם רוצים להיות חלק מקהילה.
אחת מהסיבות שאנשים רוצים להצטרף לקהילות, זה כי קהילות אלו מעניקות להם ערך. את הערך הזה ניתן לחלק לדרגות שונות:
את הפירמידה המלאה (באנגלית) ניתן לראות בתמונה הבאה:
ככל שנדע להשכיל להעניק לחברי הקהילה שלנו ערך גדול יותר ויותר, הם ירצו להיות חלק מהדבר הזה.
אז בסדר, הבנו מה בונה קהילה חזקה, ומה גורם לאנשים לרצות להיות חלק מהקהילה. אבל איך גורמים להם להיות יותר מעורבים, ולקחת חלק פעיל בנעשה בה?
את המעורבות של חברי הקהילה שלנו ניתן להציב על גרף הולך ועולה. חלק גדול מחברי הקהילה יהיו מעורבים ברמה נמוכה (יחתמו על עצומה, יעשו לנו לייק), וככל שנצליח לערב יותר ויותר אנשים, יהיו יותר חברים שייקחו אחריות על מספר הולך וגדל של פעילויות, עד לרמה שחלקם כבר יעסקו חלק משמעותי מיומם בניהול פעילויות בקהילה. ברור שמספר האנשים שייקחו אחריות מלאה הולכת וגדלה הוא קטן, אך אנו צריכים גם לדחוף אותם לשם, וגם לאפשר להם לקחת אחריות ובעלות בעצמם.
חשוב להבין שאין הרבה אנשים שיכולים להרשות לעצמם להיות מעורבים עד מעל הראש בקהילה אותה בנינו. אבל בבנייה נכונה של קהילה, לאט לאט נצליח למשוך את “המשוגעים לדבר” לקחת על עצמם יותר ויותר. ככל שנדרשת השקעה גדולה יותר, יהיו פחות אנשים שיוכלו להתחייב לה, אך אם הבסיס הקהילתי יהיה חזק ומבוסס – נצליח למצוא את הבודדים שיסכימו לקחת על עצמם את התפקידים הגדולים והמשמעותיים.
ואחרי שהבנו את כל זה, עדיין נותרה שאלה חשובה – איך מודדים את החוזק של הקהילה שלי? אז גודל הוא בהחלט לא המדד הנכון. קהילה נמדדת על פי רמת ההיכרות, האינטימיות בין החברים ותחושת השייכות שלהם אליה. אלו המדדים הנכונים לקהילה, ועל פיהם נבין האם אנחנו בכיוון הנכון.
כדי לעזור לכם לענות על כל השאלות הללו בארגונכם, ולהבין איך לבנות נכון את הקהילה שלכם, מצורף דף שפותח על ידי ארגון CommAgain, בו תוכלו לעשות שימוש כדי לבנות נכון את הקהילה שלכם. בהצלחה!